Tervetuloa Green Card -kurssille



Golfin alkeiskurssisi lähestyy ja tähän materiaaliin on kerätty muutamia asioita, jotta golfharrastuksesi lähtee mahdollisimman hyvin käyntiin.


Ennen kurssia

Vaatetuksena on hyvä olla liikuntaan sopivat säänmukaiset varusteet. Muita edellytyksiä ei ole. Kengiksi käy hyvin lenkki/kävelykengät. Myös juomapullo on hyvä ottaa mukaan.

Lisäksi on hyvä tutustua tähän materiaaliin, johon on kerätty pelaamisen ohjeistuksia, joita kurssilla käydään myös läpi.

Kenttä ja sen osat

Tiipaikka = on alue josta suoritetaan väylän aloituslyönti. Aloituspaikka on määritetty kahdella merkillä, jotka muodostavat linjan, jonka takaa avaus suoritetaan.

Väylä = tavoiteltava pelialue kohti viheriötä. Ruoho on väylillä leikattu lyhyemmäksi kuin karheikossa.

Karheikko = väylän vieressä oleva alue, jolla ruoho on pidempää kuin väylällä. Karheikosta pallon löytäminen ja sen pelaaminen on vaikeampaa kuin väylältä.

Viheriö eli griini = todella lyhyeksi leikattu alue, jossa putti suoritetaan.

Bunkkeri eli hiekkaeste = alue, joka on täytetty hiekalla. Bunkkerista pelaaminen on vaikeampaa kuin ruoholta ja siellä on voimassa hiekkaestettä koskevat säännöt.

Estealue = kentällä oleva estealue (esim. vesi), joka on määritelty esteeksi esim. paaluilla. Esteestä pelaamisesta ja siitä vapautumisesta on omat sääntönsä.

Kentän ulkorajat eli out merkitään valkoisilla paaluilla ja sieltä pelaaminen on kielletty.

1.Tiipaikalla

lyöntijärjestys

  • valkoinen 2. keltainen 3. sininen 4. punainen

  • ensimmäisellä reiällä arpomalla

  • tästä eteenpäin edellisen reiän pienin tulos, jos tasan kuka avasi edellisellä reiällä ensimmäisenä. Nykyään suositaan ready golfia eli kuka ensimmäisenä valmis.

valmistautuminen

  • valmistaudutaan samalla kun toinen lyö, kuitenkin muita häiritsemättä.

  • edellisen reiän tulosten merkkaaminen

  • tarkistuslista: varapallo, tii, oikea maila, tarvittaessa eri vaihtoehtoja.

muiden pelaajien lyönnin seuraaminen

  • lyönti seurataan lyöjän takaa loppuun asti

  • mikäli pallolla on mahdollisuus hävitä tai mennä ulos pelialueelta, pitää aina lyödä varapallo.

varapallo

  • jos pallolla on mahdollisuus hävitä tai mennä ulos pelialueelta, lyödään varapallo

lyöntijälkien korjaaminen

  • iroonneet turpeet painetaan takaisin paikoilleen

  • tiipaikalla levitetään siemenseosta

kärryjen käyttö

  • kärryt jätetään tiipaikan ulkopuolelle siten, että matkan jatkaminen on mahdollisimman helppoa. Kärryjä ei ikinä viedä tiipaikalle, bunkkeriin eikä griinille.


2. väylällä

omalle pallolle

  • pelaajan kannattaa pelin sujuvuuden parantamiseksi mennä omalle pallolleen aina, kun se on mahdollista, kuitenkin vaaratilanteita aiheuttamatta.

valmiina lyömään

  • muiden lyödessä pelaaja valmistautuu omaan lyöntiinsä, esim. valitsemalla mailan valmiiksi.

muiden seuraaminen

  • muiden lyöntejä seurataan joko lyöjän takaa tai omalta pallolta.

lyöntijälkien korjaaminen

  • irronneet turpeet painetaan takaisin paikoilleen.

pallon etsiminen

  • ne pelaajat joiden pallo on pelissä, voivat lyödä oman pallonsa eteenpäin ja mennä vasta tämän jälkeen etsimään kadonnutta palloa. Pallon etsimisen maksimi aika on 3 minuuttia.

  • OUT -rajojen ulkopuolelta pallon etsiminen on turhaa. Mikäli palloa ei näy jatketaan peliä varapallolla.

3. viheriö

mihin mailat

  • mailat jätetään sellaiseen paikkaan, että pystyy jatkamaan matkaa suoraan lipulta seuraavalle tiipaikalle.

pallon merkkaaminen

  • pallo merkataan nostamista ja puhdistamista varten asettamalla esim. kolikko pallon taakse. Pallo asetetaan samaan paikkaan kolikon eteen.

lyöntivuorot ja valmistautuminen

  • vaikka lähtökohtana on, että kauimpana oleva lyö ensin, yleisesti noudetaan sääntöä, että valmiina oleva pelaaja lyö ensin. Samoin mikäli pelaaja on niin lähellä reikää, että uskoo saavansa pallon varmasti reikään kannattaa hänen pelin sujuvuuden lisäämiseksi lyödä palloa merkkaamisen sijaan.

  • pelaaja valmistautuu omaan lyöntiinsä samalla kun pelikaveri suorittaa omaa lyöntiään.

  • viheriön kallistukset tulee tutkia ennen omaa lyöntivuoroa.

lippu ja huoltaminen

  • pelaaja saa itse valita haluaako, että lippu on reiässä vai ulkona reiästä.

  • poistettu lippu asetetaan siten, että se ei ole kenenkään lyöntilinjalla.

  • lippu asetetaan aina takaisin reikään ennen seuraavalle tiipaikalle siirtymistä.

alastulojäljet

  • alastulojäljet paikataan kääntämällä ulkoreunoja sisälle päin “griinihaarukalla”

  • myös muilta paikkaamatta jääneet alastulojäljet paikataan.

4. yleiset

tavoite aikataulu

  • noin 4 tuntia koko kierros.

tauko

  • 9 reiän jälkeen voi pitää tauon mikäli aikataulu ja kentän yleinen tilanne sen sallii.

pallojen etsiminen, kannattaako

  • syvällä metsässä olevaa palloa on vaikea jatkaa vaikka se sieltä löytyisikin.

  • mikäli varapallo on hyvin jatkettavissa, ei alkuperäistä palloa välttämättä kannata etsiä.

kuka vastaa ryhmästä

  • alimmalla tasoituksella pelaava vastaa koko ryhmän toiminnasta, aikatauluista ja yleisestä toiminnasta kentällä.

ohittaminen kentällä

  • ensisijaisesti pyritään pysymään edellä menevän ryhmän tahdissa!

  • jos takana tuleva ryhmä on selvästi nopeampi ja joutuvat odottamaan koko ajan, pitää heille tarjota mahdollisuus ohittaa.

hyviä esimerkkejä ohittamiseen

  • lyödään tiipaikalta omat avauslyönnit ja annetaan takana tulevan ryhmän lyödä samalla omat avauslyöntinsä. Tämän jälkeen he jatkavat lyöntinsä viheriölle ja pelaavat reiän loppuun.

  • lyödään pallot viheriölle tai sen läheisyyteen ja mennään tämän jälkeen turvalliseen paikkaan (josta näkee takana tulevien lyönnit) ja annetaan takana tuleville merkki ohitusluvasta esim. nostamalla käsi pystyyn.

pistebogey

  • pb on pelimuoto, jossa pelaaja kerää pisteitä. Pisteitä saa sitä mukaan, miten suoriutuu reiästä omaan tasoitukseensa nähden. Tässä esimerkki.

Pelaajan pelitasoitus (slope) on 18, eli hän saa jokaisella kentän reiällä yhden tasoituslyönnin reiän par -lukuun verrattaessa. Eli pelaajan henkilökohtainen ihannetulos on tasoituslyönti + par, eli tässä tapauksessa par 4 väylällä 5. Pisteitä tulee seuraavasti:

  • henk. koht. par eli 5 lyöntiä = 2 pistettä

  • henk. koht. bogey eli 6 lyöntiä = 1 piste

  • henk. koht. birdie eli 4 lyöntiä = 3 pistettä

  • henk. koht. eagle eli 3 lyöntiä = 4 pistettäjne.

  • jos pelaaja lyö 7 lyöntiä tai enemmän, ei hän saa ko. reiältä pisteitä ( aloittelijalla, hcp 54, vastaava lyöntimäärä on 9 lyöntiä.)

  • pelin sujuvuuden kannalta on siis parempi nostaa pallo 7 lyönnin jälkeen ja merkitä korttiin viiva. Tämä vaihtoehto ei ole mahdollinen lyöntipelikilpailussa.

turvallisuus

  • turvallisuus on aina lyöjän vastuulla.

  • älä lyö palloa mikäli se voi yltää edellä menevään ryhmään.

  • tarkista ennen harjoituslyöntiä ettei mailasi voi osua keneenkään pelikaveriin.

  • mikäli pallo on vaarassa osua muihin pelaajiin, huudetaan kovalla ännellä FORE.

  • mikäli kuulet FORE huudon suojaa pääsi ja mene kyykkyyn.


Kurssin jälkeen

Alla olevasta linkissä ohjeet Green Cardin aktivoimiseen​​​​​​​


Ja vielä tärkein sääntö kaikista.

Pidä hauskaa!